Träna med träningscykel

Att hitta ett sätt att träna på som är effektivt både för din kropp och även är bra för dina leder är att använda sig av en träningscykel. Det är också svenskens favorit då den är det vanligaste träningsredskapet och finns i de flesta hem. Det måste så klart bero på någonting och det är så klart att det är effektivt och passar alla typer av åldrar som allt från äldre till yngre. Det som gör denna träning så bra är att du själv kan bestämma ditt tempo och anpassa din träning till din egen takt. Med hjälp av ett träningsprogram så kan du även få hjälp och göra din träning mycket roligare och så klart så ger dig även en större motivation.


Det är bristen på motivation som många gånger gör att man lägger av istället för att utnyttja cykeln, men det skall vi ändra på. Ett typiskt träningsprogram för motionscykel kan se ut på följande sätt: Första dagen så kör du lugnt i 10 minuter, och dag 2 är ledig och vi hoppar direkt till dag nummer tre där du kör lugnt i 5 minuter och sen ökar takten i 12 minuter och varje halvminut så spurtar du i 20 sekunder och avslutar med 3 minuter med ett lugnt avslut. Nästföljande dag så kör du lugnt i 12 minuter och denna veckas träning är över. Detta är ett exempel på hur man kommer igång med att använda sim träningscykel första veckan. Med tiden så ökar man sin intensitet och vi kan även titta på hur en erfaren person tränar på sin motionscykel.
 billiga träningscyklar och motionscyklar online

En normal träning för en normalt tränad person kan se ut så här en vecka: Första dagen så kör vi 15 minuter lugnt, dag nummer tre så värmer vi upp i 7 minuter i ett lugnt tempo och sen kör 8 minuter i intervall med 1 minut lugnt och 1 minut högt tempo och sen avslutar vi med 5 minuter lugnt trampande. Dag nummer tre och fyra så kör man lugnt i 20 minuter. Denna typ av träningsprogram kan man så klart ändra till hur man vill och är man mer vältränad så skall du öka motståndet när du cyklar eftersom det är viktigt att det känns att du tränar så att du inte gör det för lätt för dig. Det är bra om motionscykeln är utrustad med en pulsmätare som är kopplad till din digitala display, vilket de flesta modeller har, och därmed så kan du hålla koll på din puls.


Det bästa med denna träning är att du kommer att ha ett mål, och det kommer även att ge dig en högre motivation eftersom du har ett program att följa. Mer detaljerade program för träning med träningscykel kan du hitta på internet och du kan med fördel spara dem eller skriva ut dem så du har dem tillgängliga och med tiden så kommer du att märka hur du börjar må bättre och även gå ner i vikt samt även har ökat din kondition.

Läs mer om jämförelse träningscykel & spinningcykel

 billiga träningscyklar på nätet